Trafik

Trafikfrågorna är en av Miljöpartiets viktigaste frågor och jag vill fortsätta att bidra till en starkare kollektivtrafik i hela länet.

Mer kollektivtrafik
Kollektivtrafiken behöver byggas ut, kraftfullt. Detta uppfattar jag som vårt partis främsta trafikprioritering och det tycker jag är både bra och viktigt. Vi behöver mer spårbunden trafik, tätare trafik på befintliga linjer och att trafiken går i tid.

Håll nere taxorna
I samband med att vi får mer trafik och fler resenärer ökar också kostnaderna. Som grönt parti som vill bygga ut kollektivtrafiken behöver vi också se vad det får effekter i andra änden. Miljöpartiet har genom en överenskommelse med alliansen säkrat nya investeringar i utbyggnad, mot mindre årliga höjningar. De nya taxorna har sedermera även S accepterat. Jag tror att vi behöver hitta modeller för att systematiskt och kontinuerligt räkna upp kostnaden för periodkort och enkelbiljetter kontinuerligt, och som också möts av motsvarande skatteintänkter, för att skapa ett system där finansieringen av kollektivtrafiken inte holkas ur, och där vi inte får ständiga chockhöjningar. Att driva sänkningar av SL-taxan är sannolikt mindre effektivt än att försöka hålla nere ökningstakten och se till att skatteintäkterna ökar minst lika mycket, eller mer. På så sätt kan andelen skattefinansiering av kollektivtrafiken öka något över tid.

Cykel
Jag tycker också att vi behöver satsa mer på bättre förutsättningar för cyklister. Staden är idag byggd för motortrafik och övriga resenärer får samsas om det utrymme som blir över. Det leder ofta till att cyklister och gångtrafikanter tvingas in på samma yta, vilket bidrar till många konflikter och de starka anti-cykel-känslor som idag är vanligt att man ser i innerstaden. Efter starkt grönt inflytande senaste mandatperioden ser vi nu hur förutsättningarna för cyklister i Stockholms stad långsamt börjar bli bättre. Det kan landstinget också bidra till, både i Stockholm och i hela länet.

Ett svar på ”Trafik”

  1. Hej Tomas.
    Jag kan bara hålla med om hur viktigt det är att satsa på kollektivtrafik.
    Jag kan bara hålla med om hur viktigt det är att satsa på cyklel och cykelpendling.

    Det du skriver ovan är rätt och är rätt satsningar som jag ser det. Jag skulle vilja veta lite mer detaljerat hur du tänkt dig det hela? Det ovan kan läsas hos alla partier. 🙂 Olika syn hur det ska lösas och hur mycket.
    Mer spårbunden trafik??? Ja det är ju bra, men kostnaden. Är den försvarbar? Dvs om man ska bygga ut överallt där det behös, vilka kostnader blir det inte? Det finns ju alternativ till spårbunden trafik. Trådbussar. kan vara luftburen tråd eller laddstationer vid hållplatser och elbussar. Landskrona har trådbussar men de tvekar för mer sådan då det är för dyrt anser de.
    jag är uppvuxen i göteborg och bor sedan många år på Lidingö så trådbunden spårtrafik har jag använt hela mitt liv. Lite av nostalgi egentligen med spårbunden trafik. Finns väldigt negativa delar med det. Fruktansvärt buller. Och då menar jag verkligen det. När spårvagnar kör i en kurva t.ex, det är magiskt vedervärdigt. Ja du vet nog, samma med tunnebana men där är ju problemet noll så länge den går i tunneln. Men mycket om inte den mesta tunnelbanetrafiken går ovan jord. Missförstå mig inte, jag tycker spårvagnar är bättre än biltrafik… men man ska inte bortse från det, även oväsen är ett miljöproblem.
    Spårvagnar och cykel är inget vidare heller. Korsa ett spår, köra längs med ett spår är en risk. Man får inte glömma sådant.
    Ska jag vara ärlig tycker jag det är ett litet drag av populism i politikers (gäller väl alla partier???) uttalande om att spårbunden trafik ska byggas här och var. jag förstår att tunnelbanan ut till Nacka t.ex (om den blir av) men från värtan? I stan, till Solna (som ju nästan är klar).

    När det gäller cykling, det är verkligen ett elände. Nya moderna cykelbanor är ju så dåliga ur säkerhetssynpunkt så man blir gråtfärdig. Kolla detta:
    http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/moderat-cykelpolitik-del-3.htm?fb_action_ids=10200621026268109&fb_action_types=og.likes&fb_source=other_multiline&action_object_map={%2210200621026268109%22%3A690729964287701}&action_type_map={%2210200621026268109%22%3A%22og.likes%22}&action_ref_map=[]

    Skamligt om du frågar mig.
    Det är en serie om tre artiklar varav länken pekar på den tredje i ordningen. Bara att gå längst ner och klicka på de andra artiklarnas länkar.

    Jag cyklar från Lidingö till Kista 3-4 ggr i veckan. Jag slipper det värsta vad gäller hänsynslöshet från “mot”trafikanterna, de flesta är medtrafikanter. Det är värre i stan. Oavsett vad folk som inte är cyklister säger så finns inget som heter “de där cyklisterna”. Generaliseringar är farligt när det gäller företeelser man inte är överens med. Jag påstår (nu slår jag in öppna dörrar) att det inte handlar om cyklister eller bilister eller för all del gångtrafikanter. Utan människor. Ofta är det så att den som är hänsynslös som bilist många ggr är det som cyklist eller gångtrafikant också. Om du bara visste allt jag varit med om som cyklist. Alla tillbud, all ilska och hat man fått höra. Folk som blir fulständigt ursinniga för att man ringer på klockan på cykeln, människor som lika ursinniga för att man Inte ringer på klockan. ja jisses. Vi måste ändra på svenskars inställning i och till vårt samhälle. Allt hör ihop, hur vi uppför oss mot varandra i trafik och annars. 🙂

    Slut på avdelning amatörpsykolgi. 🙂

    Ska bli intressant att läsa dina kommentarer.

    Mh
    /Anders Lidingö

Lämna ett svar till Anders Karlsson Avbryt svar